Thursday, January 31, 2013

Membaca di dalam pantang: Do or Do not?

Post written by: Raja Nazatul Akhma, QReazant co-owner

Sejarah QReazant menawarkan servis penghantaran buku sewa ke rumah bermula apabila beberapa orang pelanggan tetap kami ingin menyewa buku ketika mereka berada di dalam pantang selepas melahirkan anak. Cuti bersalin 2-3 bulan adalah masa yang amat sesuai bagi mereka to catch up on their readings. Apatah lagi, membaca adalah aktiviti sampingan paling sesuai apabila menyusu bayi - senyap dan tidak perlu bergerak gerak. Pada mulanya, ada yang menghantar suami mereka untuk memilih buku, tetapi pilihan suami tidak memuaskan hati (no surprise there, right? ;p). Jadi kami set up a website to compile every book in our collection. Baru lah customer dapat pilih sendiri buku yang hendak di baca, dan kami menghantar sendiri buku buku yang di pilih terus ke rumah. Pada masa itu servis kami terhad di dalam Bandar Baru Bangi sahaja.

Tetapi, di antara pantang larang selepas bersalin mengikut orang melayu adalah tidak boleh membaca kerana akan menyebabkan ibu-ibu cepat mengalami rabun sebelum tua. Pada mulanya, saya menganggap ia adalah salah satu dari ribuan pantang larang melayu yang tidak releven dan tidak sesuai di amalkan pada masa kini. Until it happened to me!

Saya memang kerap membaca. Tak kira lah buku, ebook on epaperebook on computer/phone screen... Apa lagi nak dibuat sambil menyusu babyand my baby reaaally drinksOn average, 5-6 jam dalam satu hari saya habiskan untuk menyusu. Makna nya 5-6 jam sehari jugak lah saya membaca ketika dalam pantang.

Setelah 2 bulan, memang obvious habit saya itu telah menjejaskan penglihatan saya. Sampai ke tahap pening kepala sebab asyik kena squint mata sahaja. So I did some research on the internet and this is what I found out:
Poor eye sight is because of the hormones from pregnancy and breastfeeding. It can cause change in refractive status of the eye. Once you stop breastfeeding, your vision will go back to where it was. Or give it a few months after giving birth and if it doesn't improve, then you need to get your eyes examined.

So, the pantang larang tidak digalakkan membaca selepas bersalin tu is right after all :p Kami masih lagi menerima sewaan buku dari pelanggan yang di dalam pantang. Tetapi, diharapnya dear customers sekelian will take it easy on the readings and relax your eyes secukupnya. Personally, Eye Glow Plus drops and chilled aromatic eye pillows bought from Thai Odyssey works wonders for me to ease my "rabun pantang" ni. Maybe it will help you too :)

No comments:

Post a Comment