Wednesday, January 23, 2013

Adakah bisnes sewa buku sah di sisi undang undang?

Ramai yang ingin menceburi bidang sewa buku mengajukan persoalan ini kepada kami. Secara jujur nya kami nyatakan di sini... kami pun tak pasti :p We haven’t gone to the extent of asking a Malaysia-licensed copyright attorney, but we did sent an email kepada pegawai di Majlis Buku Kebangsaan.



Memandangkan hingga kini soalan kami kepada pihak Majlis Buku Kebangsaan masih tidak terjawab, we had assumed the following:
a) Ramai yang dah buat bisnes sewa buku, movie di Malaysia sebelum kami dan tiada yang di saman. So, “legal” lah kut bisnes sebegini
b) Mungkin tiada akta yang tertulis di dalam perundangan negara, tetapi memandangkan tiada pihak yang complaint apa apa, solegal” lah kut

Pada pendapat kami, industri sewa buku di Malaysia sungguh kecil dan tidak memberi impak kepada penjualan buku di negara kita. Oleh itu, penulis dan penerbit buku tempatan tidak merasakan yang penyewa penyewa buku mengacau periuk nasi mereka. Malah, kami sendiri membeli stok buku kami terus dari penerbit buku walaupun mereka tahu kami menjalan bisnes sewa buku.

Kini di Amerika Syarikat, beberapa penerbit buku besar termasuk John Wiley & Sons sedang berusaha untuk menyangkal the "first sale" doctrine. Ini adalah kerana industri sewa buku semakin popular dikalangan pelajar pelajar di Amerika yang menyebabkan bisnes textbook publishing terancam. (Berita lanjut mengenai perkara ini di sini: Right to rent and resell threatened )

Mungkin pada masa akan datang apabila industri sewa buku di Malaysia juga berkembang pesat hingga lebih ramai pembaca yang menyewa daripada membeli, isu legality of this business akan di ketengahkan. Until then, kami akan meneruskan bisnes ini kerana bagi kami, sebagai negara yang sedang membangun tetapi purchasing power rakyat tidak kuat, bisnes sewaan buku amat diperlukan di Malaysia untuk meningkatkan tabiat membaca buku di kalangan masyarakat. Kerana bagi kami, there’s more to this service than simply making money.

No comments:

Post a Comment